את בעמוד: בעיות רפואיות


ספקטרום האוטיזם: תקשורת

הקדמה
55542כל הכבוד, צץ לך רעיון. מזל טוב! עכשיו, אולי תרצה לשתף ברעיון עוד מח אנושי. אם כן, מוחך מתרגם את הרעיון לרצף של מילים. המילים מתורגמות לתנודה שמשתחררת מהפה שלך, מפליגות למרחקים דרך האוויר ונוחתות על עור התוף שלי. התנודות הללו הופכות חזרה למילים ואז למשפט בעל משמעות ולרעיון. המח שלי גם קולט שפה לא מילולית כמו את הבעות הפנים שלך וטון הדיבור. בינתיים, אני "קולט" אם יש משהו "בין השורות", כשאמרת את המילים הללו. כל הרכיבים הללו התערבבו יחדיו כדי להגיע להבנה מדויקת של מה ה"אני" שלך רצה לתקשר עם ה"אני" שלי.
זה מדהים שהתהליך הזה בכלל עובד ולא מפליא כלל שלחלק מהאנשים יש בעיה עם חלק מההיבטים של התהליך. האנשים שהקושי העיקרי שלהם הוא להבין את הפירוש המילולי של המילים נחשבים בעלי לקות דיבור ושפה "מסורתיים". האנשים המתקשים בחלקים הלא מילוליים של התקשורת (כולל הרצון והיכולת שלהם להשתמש בשפה בהקשר חברתי) יכולים להיחשב כבעלי הפרעה על ספקטרום האוטיזם.
המיומנויות הכרוכות בתקשורת
כדי לתקשר ביעילות, אנחנו צריכים מומחיות בכמה אזורים, הכוללים זירות (א) מילוליות ו-(ב)  לא מילוליות.
(א) מיומנויות תקשורת מילוליות/מדוברות (יכול או יכול לא להיות מושפע על הפרעות בספקטרום האוטיזם)
שפה סמנטית: היכולת להשתמש ולהבין מילים, ביטויים ומשפטים כולל מושגים מופשטים וניבים. היבטים של שפה סמנטית כוללים:
קליטת שפה מדוברת: היכולת להבין את המילים המדוברות ואת הרעיון.
עיבוד שמיעתי מרכזי (CAP): קבוצה מעורבת של יכולות שנחוצות לעיבוד והקשת משמעות מצלילים ומילים, כולל היכולת להבחין בין צלילים דומים, ולבחור את הקול המרכזי מתוך הרקע. בקיצור "מה אנחנו עושים עם מה שאנחנו שומעים".
הבעת שפה מדוברת: היכולת להביע את הרעיונות שלנו ע"י מילים.
הגיה: היכולת לבטא כל מילה בבהירות.
(ב) מיומנויות תקשורת לא מילוליות/לא מדוברות (בעייתי בספקטרום האוטיזם)
דחף ליזום אינטראקציה חברתית משותפת ותקשורת דו סטרית: תיאורית המיינד
כדי שתהיה היכולת להתערות/להתייחס/להזדהות נחוצה "תיאורית המיינד" פעילה. תיאורית המיינד מתייחסת ליכולת הייחודית יחסית של בני אדם להבין: (1) שיש לי שכל, בינה, דעת ואינטלקט, (2) שיש לך שכל, בינה, דעת ואינטלקט, ויותר חשוב (3) שהמוחות שלנו יכולים לא לדעת או לא להרגיש את אותו הדבר. ללא תיאורית מיינד, יש מעט מאוד צורך בתקשורת. אחרי הכול, עם מי היית מתקשר? ישנה יכולת מוגבלת באמת לזהות שיש עוד בן אדם בחדר. יהיה קשה להרגיש את הצורך בתקשורת עם אחרים. זה יראה כאילו יש מישור זכוכית בין הילד לבין אחרים. קשר עין יהיה מאוד דל.
עם יכולת מוגבלת "להיכנס למח", יהיה קשה לילד, לעיתים קרובות, להראות אמפטיה למה שאתה מרגיש. לדוגמא, ילד עם בעיות בתיאורית המיינד יכול להניח שבגלל שהוא שמח, אז גם אתה שמח, או שהילד לא יבין שמישהו מטעה כשהוא תמיד נוהג בהגינות.
כך, היכולת לזהות שיש לך שכל, בינה, דעת ואינטלקט, היכולת להתייחס לשכל, בינה, דעת ואינטלקט הזה והיכולת להזדהות עם השכל, בינה, דעת ואינטלקט כולם חלק מאותה יכולת. יש הרגשה שהבעיות בתיאורית המיינד הן הנחת הייסוד של רבות מהבעיות הנראות בספקטרום האוטיזם.
קשר קרוב ל"עניין" בתקשורת חברתית (שמופיעה מתיאורית מיינד פעילה) הם המיומנויות הבאות. הם נחוצים כדי להשיג אינטראקציה בעלת משמעות. ללא ספק, אם אין לך את המיומנויות הללו, היכולת שלך להראות מתעניין בתקשורת חברתית יכולה להקהות.
שפה מעשית: היכולת להשתמש בשפה במצבים חברתיים, כמו לדעת מה הולם להגיד, איפה ומתי להגיד את זה ודו השיח במהלך השיחה. מעשיות יעילה דורשת שתיאורית המיינד תעבוד: היכולת להבין מה הבן אדם השני יודע או לא יודע או מתעניין או לא מתעניין לשמוע על כך. דוגמאות לשפה מעשית/בעיות בתיאורית המיינד יכולות להיות:
תלמיד חדש מגיע לבית הספר ונכנס בפעם הראשונה לכיתה. המורה שואלת מאין הוא בא. ילד על ספקטרום האוטיזם יענה: "מהמסדרון".
ילדה עם אספרגר נכנסת לרופא. הרופא מבחין  שהחולצה הורודה שלה תואמת לצבע הז'קט. הוא צוחק "אם תחליפי לחולצה ירוקה האם גם הז'קט ישנה את צבעו?" הילדה מגיבה: ארון הבגדים שלי כולל חולצה בצבע טורקיז ולא ירוק." הילדה מדברת בשפה רהוטה, אבל היא לא קולטת (1) את משמעות השאלה, ויותר חשוב (2) מפספסת שכל תכלית השיחה הייתה שיחה קלילה כדי ליצור אינטראקציה.
היכולת לדעת מה חשוב ומה לא חשוב
היכולת לראות את התמונה הכוללת ולא להתמקד בפרטים.
היכולת לתחזק מגוון רחב של תחומי עניין.
יכולות משחק סמליות
תן לילד קופסא צהובה על גלגלים, עליו פסים שחורים דקים. היכולת להבין שקופסא זו מייצגת אוטובוס בית ספר היא סוג של תקשורת- כמו להבין שהאותיות "כ-ל-ב" מייצגות חיה פרוותית. שניהם כוללים שימוש בסימנים במקום החפץ עצמו כדי לתקשר.
עד גיל 18 חודשים, רוב הפעוטות מתחילים להשתמש בחפצים כסימנים למשהו אחר. לדוגמא: כוס משמש לשתיה אבל הוא גם טלפון מאוד יעיל. עד גיל 3, רוב הילדים טובים במשחקי דמיון כמו "אתה תהיה קאובוי!" אוטובוס הצעצוע לא מעניין בגלל שהקופסא יכולה לזוז, אלא בגלל דמויות הילדים הקטנות שמדברות בזמן שהם עולים עליו לכיוון בית ספר. חיות פרווה הם לא רק סמרטוטים חמים שסוחבים ממקום למקום, אלא יצורים חיים עם רגשות וצרכים.
אז, עד גיל 18-36 חודשים, אצל ילדים רגילים רואים התקדמות מתמשכת ביכולת להעריך את המשמעות המייצגת של צעצוע יותר מאשר התמקדות בתכונות הויזואליות הנראות. כשלון בפיתוח תיאוריות/ סמליות/ משחק דמיון הם סממן מובהק לספקטרום האוטיזם. אחרי הכול, אם אתה לא יכול להבין שאוטובוס צעצוע מייצג משאית אמיתית, איך אתה יכול להבין שהמילה "אוטובוס" מייצגת משאית.
העברה לא מילולית (לא מדוברת) של שפה. הצלילים הפשוטים הם לא הדבר היחיד שהגוף שלי משדר לחלל כשאני מנסה לתקשר איתך. הוא גם משדר:
  • הבעות פנים.
  • שפת גוף.
  • טון ומשקל הקול.
תכונות נוספות שמעורבות לפעמים עם בעיות שפה:
  • קואורדינציה מוטורית (שרירית) כולל מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה.
  • מיקום במרחב.
  • הכרה (קוגניציה) כללית.
בעיות משניות הנובעות מחוסר ההבנה
אם הילדה לא מבינה מה קורה סביבה- במיוחד אם הרמזים המעשיים/ חברתיים קשים- מתרחשות בספקטרום האוטיזם בד"כ בעיות משניות. הילדה, לעיתים קרובות, תראה:
לחץ, כי היא לא יודעת מהיכן תגיע הטעות הגסה הבאה.
התעקשות על זהות והתנהגות חזרתית. שינוי אומר שהאסטרטגיות שנלמדו בעבר לא יעזרו בסיטואציה הנוכחית. הילדים הללו בקושי מחזיקים מעמד. קמט אחד חדש יכול לזרוק אותם מהקצה. לדוגמא, ג'יל יכולה לדעת להוציא את ארוחת העשר מהתיק כל יום, אבל, מה קורה אם האוכל לא שם? מה היא עושה עכשיו?
חוסר קשב, בגלל שקשה להקשיב למשהו שאת לא מבינה.
נראית גסת רוח, כי היא לא מבינה את החוקים של השיחה כמו להמתין לתורך.
מתעניינת בחפצים יותר מאשר באנשים. אחרי הכול, חפצים יותר צפויים.
התרחקות מחברים, מכל הסיבות הנ"ל וגם בגלל שהיא לא יודעת לשוחח ולהתייחס.
"מחוץ לעניינים" ומראה "מוזר".
קטגוריות של בעיות תקשורת
כאשר לילד יש קשיים באזורים הללו באופן חסר פרופורציה ליכולות הקוגניטיביות שלו, הוא יכול להיחשב כבעל בעיית תקשורת.
קשיים ביכולות הנ"ל יכולים לאגד בתוכם צירופים משתנים וחריפים, מה שמאפשר אבחון של מספר הפרעות עם קשיי תקשורת. כמו שנראה, הפרעות אלו חופפים במידה רבה. הם יכולים להתקיים יחד, להוביל אחד לשני, וחלק יכולים גם להיות שיכפול של אותו מצב אבל מאובחנים ע"י מומחים שונים. בנוסף, ככל שילדים מתפתחים, הסימפטומים והאבחון המתאים יכול להשתנות. המח האנושי הוא לא פשוט, שההפרעות מסתדרות בקטגוריות מסודרות ויציבות. אף-על-פי-כן, אנחנו עדין מנסים למצוא תבניות מסוימות. אלא אם אנחנו יודעים על מגוון ההפרעות, אנחנו נכשל בחיפוש סימפטומים חשובים אליהם צריך להתייחס. ההפרעות הללו מפושטים (מידי) להלן בטבלא מספר 1.
הפרעות ביכולות תקשורתיות מקובצים לשתי קבוצות עיקריות של "הפרעות".
(א) הפרעות טיפוסיות של בעיות לימוד שפה נובעים מבעיות ביכולת התקשורת הדלה של שיחה/ כתיבה. אלו כוללים בעיות בהבעה, בקליטה, בעיבוד וברהיטות השפה. רוב מבחני ההערכה בודקים את האזורים הללו. קח בחשבון שבדיקות פסיכולוגיות שגרתיות (כמו IQ) בודקים את אזורי הקוגניציה (מחשבה) יותר מאשר שפה כשלעצמה.
(ב) הפרעות על הספקטרום האוטיסטי הם אלו הכוללות בעיות בתקשורת הלא מדוברת- במיוחד בעיות חברות/ אמפתיה. במילים אחרות, כל ההפרעות על הספקטרום האוטיסטי חולקות בעיות בהבנת תיאורית המיינד, התחברות, הפרגמאטיקה של השפה ומשחק תיאורי. זה יכול לקרות עם, או בלי בעיות שפה אחרות.
הספקטרום האוטיסטי נחלק לשתי קבוצות, אלו מסוכמים בשתי הטבלאות שלהלן:
(1) PDD מוגדר ע"י IV-DSM. סדרה של חמישה אבחונים, כשאוטיזם הוא המדובר ביותר:
אוטיזם הפרעות רציניות בשפה המילולית והלא מילולית, התנהגות לא רגילה.
תסמונת אספרגר שפה מילולית יחסית טובה, עם בעיות "פחותות" של הבנת שפה לא מילוליות. מגוון מצומצם של תחומי עניין ושייכות.
NOS-PDD בעיה בהבנת תקשורת לא מילולית שלא בקריטריונים של אבחוני PDD אחרים.
תסמונת רט* הפרעת ניוון נירולוגי נדירה אצל בנות.
CDD* הנירולוגים קצת מבולבלים בקשר לזה, ומניחים שהפסיכיאטרים מתכוונים להפרעות ניוון נירולוגי.
*תסמונות אלו נחשבות רפואיות ובד"כ לא חלק מספקטרום האוטיזם.
(2) הפרעות נוספות על ספקטרום האוטיזם
בינתיים, שאר העולם הרחיב את הספקטרום מעבר להפרעות הנ"ל. והם:
הפרעת תקשורת סמנטית מעשית איחור ובעיה בשימוש עם שפה (גם סמנטית וגם מעשית), אבל ויתור על חברות באופן יחסי.
קשיי לימוד שפה לא מילולית בעיה בשילוב מידע בשלושה תחומים: קשיים בשפה הלא מילולית שגורמים לילד לפספס את מכלול האיכויות בשפה, בעיות בתפיסת המרחב ובעיות קואורדינציה מוטוריות.
אוטיזם בתפקוד גבוה לחלק מהמחברים, נרדף לאספרגר. לאחרים מרמז על אוטיזם מתון ללא פיגור שכלי.
היפרלקסיה בעיקר מציין יכולות לימוד קריאה מצוינות שמתחיל בגיל מאוד צעיר.
חלק מההיבטים של ADHD בעיות דחפים ושליטה ב-ADHD יכולים להוביל לבעיות במראה אמפתיה.
לסיכום
ההגדרות של הבעיות על ספקטרום האוטיזם הם במצב זורם. הבעיות יכולות לחפוף, להתרחש בו זמנית, בשילובים שונים, וחומרה שונה ולהשתנות לאורך זמן. אם לא נכיר את כל הבעיות, נמשיך "לדחוף" את כולם לקטגוריה אחת או שתיים. יותר חשוב, אם לא נכיר את כל ספקטרום האוטיזם על בעיותיה, לא נאבחן את התסמינים הזקוקים לטיפול.


 

עוד בנושא
מאמרים קשורים
אימא מתעצבנת. היא מנסה להירגע. היא אומרת לבת שלה: "אם לא תאספי את הצעצועים עכשיו אני...
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
חשמלית או ידנית? כך תבחרי את משאבת החלב שלך נשים רבות מגלות בתחילת דרכן כאימהות...
כיום, ישנה מודעות גוברת לחשיבות ההשקעה במוצרי התינוקות השונים, אשר חשובים לנוחות...
הכי נקראים
הנקראים ביותר
עמוד הבית (189452 כניסות)
מה תמצאו באתר ילד ? כתבות ומידע חשוב בנושאים הריון, לידה, תינוקות, הורות ועוד....
__404__ (77410 כניסות)
Bad karma: we can't find that page! You asked for , but despite our computers looking very hard, we could not find it. What happened ? the link...
MMR הוא חיסון משולב נגד חצבת, חזרת ואדמת. ילדים מקבלים בד"כ את חלקו הראשון של החיסון...
החזה של כל אשה מתחיל להשתנות כבר בתחילת ההריון ולהתכונן לקראת בוא התינוק. למה...