את בעמוד: מחלות ילדים תקשורת בין הורים לילדים


תקשורת בין הורים לילדים

אימא מתעצבנת. היא מנסה להירגע. היא אומרת לבת שלה: "אם לא תאספי את הצעצועים עכשיו אני אתפוצץ." הילדה מסתכלת על אימה ואח"כ חושבת על פצצה בתמיהה. "איך?" היא חושבת. אולם, הילדה יודעת מטון הדיבור שהתפוצצות הוא לא דבר טוב, ויכול להיות מפחיד. היא אוספת את הצעצועים במהירות.
כשאנחנו מדברים, לעיתים קרובות, אנחנו משתמשים במילים ומושגים כמו "אני אתפוצץ" ואנחנו לא רוצים שנובן מילולית. ילדים קטנים לעיתים מבולבלים מכך, אבל ככל שעובר הזמן הם לומדים שהמילים לא תמיד מתכוונים למה שהם אומרים.

זה נקרא שפה "לא מילולית" או שימוש "פיגורטיבי" של שפה.
ילדים רבים על קשת האוטיזם מוצאים הבנת שפה לא מילולית
בעיתית. במילים אחרות, הם, לעיתים קרובות, מבינים דברים
בצורה מילולית.

ילדים בד"כ מפתחים הבנה לצורת דיבור כזאת ע"י חשיפה למילה או מושג מסוים. הם גם מבינים את התוכן, טון הדיבור ואפילו מחוות שנעשו בזמן הדיבור. יכול להיות שסבא אומר: "אני יכול לאכול סוס" כשהוא מתיישב לארוחת ערב. הילד רואה שהוא משפשף את ביטנו כשהוא אומר זאת, והוא אף פעם לא מתלונן כשסבתא לא מגישה לו קדירת סוסים. ילדים על קשת האוטיזם לא תמיד יראו את הרמזים האחרים בקלות. הם יכולים להיעצב ע"י ההערות של סבא, אבל לא יגידו דבר באותו זמן. הם יפקקו את הגועל שלהם, והוא יצוץ בשלב מאוחר יותר.

יש הרבה מאוד דוגמאות לבלבול ששפה מילולית לגרום. ונדי לאוסון, אוטיסטית מבוגרת, מתארת את הבלבול שלה כילדה כשנאמר לה "לאכול עם מזלג" אך גם "לאכול בפה סגור". איך מכניסים מזלג לפה סגור?

דוגמא נוספת היא לנער עם אוטיזם שהיה באוטובוס. כשנשאל ע"י הכרטיסן "אני יכול לראות את הכרטיס שלך?" השיב: "לא." הכרטיסן שאל שוב: "האם אתה מחזיק כרטיס תקף? " והנער הנהן בראשו לשלילה. לאחר שקיבל איום בקנס על חוסר תשלום, הוציא הבחור, שהיה כבר קצת במצוקה, כרטיס תקף מכיסו. הכרטיסן התעצבן, הוא נהם ועבר לנוסע הבא.
בדוגמא הזאת הנער האוטיסטי נשאר מבולבל כי תגובותיו היו כנות. הכרטיסן לא יכול היה לראות את הכרטיס- והוא לא החזיק כרטיס תקף. הכרטיס היה בכיסו כל הזמן.
הדרך שבה משתמשים, אפילו במילה בודדת, יכול להיות מבלבל, ויכול לקחת שנים רבות לאדם על קשת האוטיזם להבין את הזרימה והגיוון של שפה. לדוגמא "ירוק" הוא צבע שכל תינוק לומד אבל "חייל ירוק", "ירוק מקנאה", "סביבה ירוקה", "בית ספר ירוק", כולם מכילים את המילה ירוק, אבל ה"ירוק" לא נלקח מילולית.
השימוש במילות סלנג הוא מבלבל ומשתנה כל הזמן. זהו חלק חשוב בשפה של המתבגרים. השפה הדיבורית הזאת, יכולה לגרום לבלבול רציני לילדים מסוימים באינטראקציות החברתיות שלהם עם אחרים. "חבל על הזמן", "אחותו חמה". השימוש הזה בשפה נהיה מבלבל במיוחד לילדים על קשת האוטיזם כשמשתמשים באותה מילה בדרכים רבות ולא מילוליות, כמו טון דיבור, שמתרגמים מה הייתה הכוונה. לדוגמא:
" הוא עושה 360 על אופניו- זה מדהים"
"הוא אכל תולעת- זה מדהים".
גם תרגום של תקשורת לא מילולית יכול להיות קשה לאנשים על קשת האוטיזם, מה שגורם לבעייתיות בהבנת הביטויים הנ"ל.

לבסוף, ילדים רבים על קשת האוטיזם לוקחים את השפה באופן מילולי ולא מבצעים הסקת מסקנות ומתייחסים רק למילים. דוגמא אחת היא אימא שביקשה מבנה האוטיסט לצפות באחיו הקטן כשהוא רצה פנימה לשירותים. כשיצאה שוב, לאחר דקה, היא מוצאת את האח הקטן עם הפנים בחוות התולעים. הילד האוטיסט צפה בו, כמו שנתבקש. הוא צפה כשפתח את החווה, וכשנפל פנימה לקומפוסט החם והטרי. הילד הזה, שוב, לא הבין שהיה יותר בהוראה ממה שנאמר במילים. האימא הייתה צריכה להגיד: "צפה באחיך ושמור אותו קרוב אליך עד שאני חוזרת."
אז מה ניתן לעשות? איך אפשר לגבור על משוכות אלו שהבנת השפה המילולית גורמת לילדינו?

להלן מספר טיפים שאני מצאתי כיעילים:

  • אם הילד רק מתחיל בהבנת שפה, ננסה להיות מדויקים וישירים בשפתינו ככל האפשר. אל תאמר: "קח כסא" במקום זאת אמור: "שב".
  • אל תאמר: "עוד שנייה", "רק דקה" במקום זאת אמור: "חכה".
  • הזהר משימוש במשפט במבנה שאלה כשאתה מנסה לתת הוראות. לעיתים קרובות אנשים משתמשים בשאלה כדי להישמע פחות שתלטנים. ילדים יכולים לפרש זאת לא כהלכה ולהבין שזאת שאלה. אפשר להיות ישיר וחברי בו זמנית.
  • אל תאמר: "אתה יכול לבוא לשבת עכשיו?" במקום זאת אמור: "עכשיו הזמן לשבת".
  • אל תאמר: "אתה אורז את הדברים שלך, כמו שהמורה אמרה?" במקום זאת אמור: "המורה אמרה לארוז את הדברים. אני רוצה שתארוז".
  • אל תאמר: "אתה רוצה לשים את חגורת הבטיחות?" במקום זאת אמור: "חגור את חגורת הבטיחות."
  • בדוק את השפה שלך. אתה יכול לחשוב שאתה מצליח לא להשתמש בשפה מילולית כי אתה לא משתמש במושגים כמו "כשנגיע לגשר..." ו"ללכת עם הזרם". להרבה ילדים, לא רק ילדים על ספקטרום האוטיזם, יש בעיה עם סוגים כאלה של מושגים, ובאופן טבעי, אנחנו משתמשים בהם פחות עם ילדים... אבל הקשב טוב יותר לעצמך ותמצא שאתה כן משתמש בשפה פיגורטיבית. אם ילדכם צעיר או בתפקוד נמוך בספקטרום, הזהר מהם או המנע מהם לחלוטין. אם ילדך נמצא בתפקוד גבוה בספקטרום, שים לב, והבן שיכול להיות שתצטרך להבהיר את משמעותם. ככלות הכול, ילדים בתפקוד גבוה ילמדו על השפה המילולית אם תסביר להם מה המשמעות של כל ביטוי.
  • ביטויים נפוצים שיש סיכוי שאתה משתמש בהם:

אני לא יכול לחכות     

פה ושם

קח את זה בקלות

קפוץ לחנות

קח כסא

עוד רגע

אל תיקח ללב

אל תרד עליו       

  • אפשר למצוא ספרי ניבים. אלו טובים לילדים גדולים יותר. הם מציגים את הניבים המקובלים כמו "כולי אוזן", "טמן ידו בצלחת", "על רגל אחת" וכד'. ניתן גם להכין רשימה לבד. שאל את המורה באילו ניבים משתמשים, ואיזה מילות סלנג משמשים את קבוצת הגיל של ילדך. עבור על מילים אלו עם ילדך, הסבר הפירוש, ותרגל שימוש במילים.
  • עם חלק מהילדים, צריך להימנע מהמילה "זה". "עזוב את זה", "הפסק את זה", "לך על זה". הכול טוב ויפה אבל מה "זה"? זה יכול להיות ברור לחלק, אבל לא לאחרים. חשוב על זה!
  • לסיום, חשבו על החלקים בפקודה שלדעתכם אין צורך להבהיר, אולם לילד נחוצה הבהרה. "תראה מי בדלת", "תבדוק את האמבטיה", "תראה מה עם אחיך". ילדים מסוימים יגיבו רק למילים עצמם ולא יותר.

אנו מקווים שהרעיונות הנ"ל יעזרו לילדך להבין יותר את השפה.

עוד בנושא
מאמרים קשורים
החיוניות של דיקור סיני לילדים דיקור סיני לילדים הוא כבר מזמן לא חלום. היום יותר...
הקדמה כל הכבוד, צץ לך רעיון. מזל טוב! עכשיו, אולי תרצה לשתף ברעיון עוד מח אנושי. אם...
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
חשמלית או ידנית? כך תבחרי את משאבת החלב שלך נשים רבות מגלות בתחילת דרכן כאימהות...
כיום, ישנה מודעות גוברת לחשיבות ההשקעה במוצרי התינוקות השונים, אשר חשובים לנוחות...
הכי נקראים
הנקראים ביותר
עמוד הבית (234930 כניסות)
מה תמצאו באתר ילד ? כתבות ומידע חשוב בנושאים הריון, לידה, תינוקות, הורות ועוד....
__404__ (85552 כניסות)
Bad karma: we can't find that page! You asked for , but despite our computers looking very hard, we could not find it. What happened ? the link...
MMR הוא חיסון משולב נגד חצבת, חזרת ואדמת. ילדים מקבלים בד"כ את חלקו הראשון של החיסון...
החזה של כל אשה מתחיל להשתנות כבר בתחילת ההריון ולהתכונן לקראת בוא התינוק. למה...